Aanvragen van een bijstandsuitkering expres lastig gemaakt door gemeenten

“Aanvragen van een bijstandsuitkering expres lastig gemaakt door gemeenten”

Slechte voorlichting

Met ’trucjes’ en slechte voorlichting proberen veel gemeenten te voorkomen dat inwoners daadwerkelijk een bijstandsuitkering aanvragen. Ook worden mensen vaak niet geïnformeerd over het recht op een voorschot. Daarvoor waarschuwt Legal2People naar aanleiding van diverse klachten van burgers die dagelijks hun praktijk bereiken.

Sommige burgers krijgen zelfs een afwijzing op hun aanvraag om bijstand omdat ze een tijdje onderhouden zijn door familie/vrienden. Of omdat ze geleefd hebben van hun spaargeld. Vaak worden mensen ook verwezen naar familieleden of vrienden.

Soms moeten aanvragers ook zóveel informatie aanleveren dat ze daardoor afhaken. En daarmee wordt het aanvragen van een bijstandsuitkering expres lastig gemaakt. Maar hiermee is het probleem natuurlijk niet weg! Na een poosje heeft deze persoon nog steeds geen geld om zich in zijn/haar levensonderhoud te voorzien. Gevolg is dat hij/zij uiteindelijk toch weer moet aankloppen bij de gemeente.

Doordat het aanvragen van een bijstandsuitkering expres lastig wordt gemaakt, krijgen we bij Legal2People dan ook vaak mensen die hier problemen door krijgen.

Om te voorkomen dat iemand die een bijstandsuitkering aanvraagt in financiële problemen komt, heeft die persoon recht op een voorschot van 90% van de voor hun geldende bijstandsnorm. Maar volgens de ervaring van Legal2People informeren de meeste gemeenten hun inwoners hier niet of nauwelijks over. Er wordt zelfs aangegeven, indien de burger zelf informeert naar de mogelijkheden, dat er geen recht is en dat burgers 8 weken moeten wachten op een beslissing op hun aanvraag.

Onduidelijke websites

Als Legal2People de websites bekijkt van diverse gemeenten dan blijkt ruim de helft van hen hier geen of nauwelijks informatie over te geven op hun websites. Ook blijkt ons inziens hieruit dat ze het aanvragen van een bijstandsuitkering expres lastig lijken te maken. Soms is de informatie zo verstopt, dat die nauwelijks te vinden is. Legal2People noemt dat ‘zeer zorgelijk’. Hiermee krijgen burgers geen juiste informatie terwijl de burger op dezelfde gemeente vertrouwd omtrent de juistheid van de informatie.

Op zoek naar juiste informatie?

Loopt u tegen problemen aan en/of worden uw vragen door de gemeenten niet goed beantwoord? Neem dan vrijblijvend contact met ons op om uw zaak te bespreken of mail naar info@Legal2People.nl

2 gedachten over “Aanvragen van een bijstandsuitkering expres lastig gemaakt door gemeenten”

  1. Interessant. Ik heb zelf ooit een bijstandsaanvraag in Sittard ingediend, en letterlijk mijn hele huishouden werd binnenstebuiten gekeerd. Over elke uitgave moest ik verantwoording doen met ERKENDE bewijzen. Ook moest ik een Verklaring van Goed Gedrag aanvragen en moest ik volledig inzage geven in mijn medisch dossier. Terwijl men daartoe niet bevoegd is, wilde men deze gegevens registreren (Sittard beweert vrijstelling te hebben en daartoe dus wél bevoegd te zijn). Omdat ik in het verleden met politie en justitie in aanraking ben gekomen, moest ik ook inzage in mijn politiegegevens geven. Gaat dus aardig ver, maar ja, Sittard heeft dan ook het grootste begrotingstekort van Nederland en de meeste fraude/criminaliteit….

  2. Oh, aanvulling nog even over het voorschot: Sittard heeft de regel dat je in eerste instantie hulp zoekt bij de armenzorg; voedselbank of een lokaal initiatief voor mensen die nog niet bij de voedselbank terecht kunnen. Een voorschot is bij ons in de regel niet mogelijk; er geldt hier een zero-tolorance beleid in dat opzicht.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven